Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Miről szól a projekt?

A projekt ötlet egy szabad beszélgetésből indult ki, amely a projekt önkéntesei és a szervezet tagjai között zajlott le. Kiderült, hogy mindenkinek van már nemzetközi élménye, és mindenki tapasztalt valami érdekeset külföldi tartózkodása során. Mivel az önkéntesek szeretnek alkotni, kreatívkodni, valamiféle produktumot előállítani; felmerült, hogy a kézműveskedés megfelelő eszköze a különböző kultúrákról való ismeretek és élmények megosztásának. A közös „brainstrorming” eredményeképpen alakult ki a projekt végleges terve: kézműves foglalkozásokon keresztül megmutatni a világ országainak érdekes arcát, ezáltal motiválni a fiatalokat és nyitottabbá, elfogadóbbá tenni őket a világra, más kultúrák iránt.
Az ember egyik alapműködése, hogy amit nem ismer, attól sok esetben fél, hogy félelmét csökkentse, elkezdi leértékelni, elutasítani az ismeretlen dolgokat. Az előítéletek tulajdonképpen erre a lélektani jelenségre épülnek. A másik leértékelése mellett magunk túlzottan jónak, értékesebbnek ítéljük meg. Ez azonban egyéni és társadalmi szinten is csupán illúzió, és egyáltalán nem vezet fejlődéshez vagy hatékony megoldásokhoz. Ezt a kört szeretnénk már az első lépcsőfoknál megszakítani azzal, hogy a misztikus ismeretlent (jelen esetben más nemzetiségeket) személyközelivé és érdekessé tesszük a résztvevők számára.

A foglalkozások részletes tematikája, ütemterve:

1.foglalkozás EURÓPA / Magyarország  (csuhébaba) // nemzeti összetartozás erősítése,

2.foglalkozás EURÓPA / Görögország (mozaik)

3.foglalkozás EURÓPA / Olaszország (karneváli maszk)

4.foglalkozás EURÓPA és ÁZSIA határán / Törökország (árnybábok)

5.foglalkozás ÁZSIA / Tibet, India (mandala)

6.foglalkozás ÁZSIA / Kína (lampion)

7.foglalkozás ÁZSIA / Japán (kirigami)
  
8.foglalkozás É-AMERIKA /  (álomfogó)

9.foglalkozás D-AMERIKA / Guatemala (worry doll)

10.foglalkozás szabadon választott ország  (Afrika vagy Magyarország – körbeérünk a világ körül

 

Projektünk céljai:


- minél több fiatalok, gyerekek bevonása az egyes workshopok, egyes foglalkozások alkalmával,
- a foglalkozások, workshopok során nem formális tanítási módszerek alkalmazása
- a résztvevők számára maradandó, pozitív élmények szerzése,
- a fogalkozásokon használt alapanyagok az újrahasznosítás jegyében kerülenk feldolgozásra,
- kulturális és szociális kompetenciák fejlesztése a foglalkozások során nem formális oktatási módszerek révén
- a résztvevők ismereteinek bővítése, kulturális előítéleteinek  csökkentése, toleránsabbá tétele,
- a projekt során a kulturális sokszínű biztosítása,
- a fiatalok, gyerekek aktivitásra való ösztönzése összefügg az európai polgári értékrend tudatosításával, elősegíti az aktív európai polgárság kialakulását,
- az önkéntesség erősítése a résztvevők körében,
- nyílt napok segítségével az ismereteket közvetlenül a hátrányos helyzetű fiatalokhoz, gyerekekhez is elvisszük.

Projektünk részletes megtervezésénél maximálisan figyelembe vettük a megjelölt prioritásokat. Az alkotói munka maga is aktív részvételt kíván a fiataloktól, de hosszútávon is azt reméljük, hogy aktív szemléletet sajátítanak el. Ebben segíti őket, hogy a projektben megtapasztalják képességeiket, ügyességüket, önbizalmuk növekszik, továbbá az aktív polgári részvétel jelentéséről és lehetőségeikről is informálódnak (FLP alprogramjai). Külön hangsúlyt helyeztünk a tematikában a nemzeti identitás és az európaiság fogalmának és jelentőségének taglalására, ugyanakkor az is célunk, hogy az „Európa-tudat” ne a nagyvilágtól való elhatárolódást, szeparációt jelentse, hanem egységben jelenjenek meg különböző kultúrák. Ezáltal megvalósul a kulturális sokszínűség prioritása is, amely egyébként a projekt fő vonala: kiemelni a különböző kultúrák értékeit, érdekességeit, megismerni a különbözőségben rejlő pozitívumokat. Reményeink szerint más kultúrák megismerésével a projekt azon célja is megvalósul, hogy a résztvevők toleránsabbak, szolidárisabbak és empatikusabbak lesznek.
A globális környezeti problémák kapcsán elsősorban az újrahasznosítás és a természetes anyagok megismerése kerül terítékre a foglalkozások során. Minden foglalkozáson arra törekszünk, hogy a gyerekek olyan anyagok segítségével alkossanak, amelyek egyébként hulladéknak minősülnek vagy amelyeket könnyen fellelnek a természetben. Ezzel olyan természetközeli értékrendet szeretnénk közvetíteni, amely távlati gondolkodásra, a környezet megóvására ösztönzi a fiatalokat. Ezen keresztül növeljük kreativitásukat és vállalkozókészségüket is, hiszen megmutatjuk, hogy nem kell drága játékokat vagy ajándéktárgyakat beszerezni, amelyek ráadásul kevés teret engednek a kreativitásnak. Ehelyett némi fantázia és ötletesség segítségével ők maguk is izgalmas, értékes alkotásokat hozhatnak létre.